måndag 22 oktober 2012

Kastanjetider


Att skiljas är att dö en smula. När jag motvilligt tagit adjö av antikaffären för veckan är det ändå skönt att komma hem..Särskilt om hösten och särskilt när kastanjerna har kommit.
Mitt emot min butik på Hjalmar Brantingsgatan ligger Mykonos livs. Förutom att Vaso och Dimi har stans godaste oliver, får de också hem grekiska kastanjer i slutet av oktober. Till skillnad från de mesta man eventuellt kan hitta i vanliga mataffärer är dessa svällande, saftiga, frodiga, smakrika och prisvärda.
I min barndom var det högtid när vi fick ugnsrostade kastanjer och känslan återvänder nu. Det roliga är att min dotter känner samma förväntan och glädje.
Det är mycket enkelt att tillaga kastanjer. Sätt ugnen på 200 grader. Gör kryss i toppen på kastanjerna med en vass, liten kniv. Sätt kastanjerna med kryssen uppåt i grovsalt i en ugnsform. Efter 20 minuter är de klara. Servera med smör och flingsalt. Ett Primitivovin - eller varför inte äppelmust - passar bra till.
Grovsaltet har jag hällt upp i formen "Ringros" från Gefle 1964 med dekor av Sven-Erik Skawonius. Matbrödet bakar jag själv. Gruyèren ligger på ett engelskt flintgodsfat från cirka 1800. Ostkniven är från Nils Johan, 1950-tal. Det lilatonade vinglaset är munblåst, perfekt litet och signerat "Anders 82". (Undrar just vem denne Anders är. )
Ljusstaken i järn smidde min dotter i högstadiet på Uppsala Waldorfskola. Trådkorgen är gjord av Björn Nilsson i Gimo. Den blåvita emaljsilen från Kockums är också bra att ha nära till hands. Bakom köksbänken ger tre band handgjort kakel av Katarina Persson liv åt ljusreflexerna.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har. Hittade hit via Saras blogg. Kastanjer har jag aldrig smakat men blev genast sugen att prova på. Det låter fantastiskt mysigt att ha en egen antikaffär. Tänk vad mycket fint du får se minsann!

    SvaraRadera
  2. Tack tant emma! Vilka underbara bischeps du haar! :-) Mina tre svarta katter kommer du snart att få stifta bekantskap med. Prickigt är underbart; mitt presentpapper i retroaffären i Uppsala är naturligtvis prickigt!

    SvaraRadera
  3. Och ja, det är fantastiskt att ha en antikaffär! Alla vackra saker som passerar revy, all kunskap man får och alla dessa trevliga människor man träffar. Kunde jag skulle jag ägna mig åt det på heltid!

    SvaraRadera