onsdag 17 oktober 2012

Att lyfta blicken


Igår arbetade jag i Söderfors. Det är en liten håla i nordvästra Uppland, med gott om mygg och misär, men med ett stolt förflutet, vackra bruksbyggnader, dramatisk natur och en levande industri. Erasteel tillverkar pulverstål och jag undervisar några av deras ingenjörer i svenska. På köpet får jag lära mig om industri och tillverkning och det är mycket intressant.
Söderfors är ett av vallonbruken i norra Uppland. Här anlades en ankarsmedja 1676. Herrgården byggdes ett decennium senare, men byggdes om redan i mitten av 1700-talet, eftersom den ansågs omodern. Ritningarna gjordes av favoritarkitekt nummer ett: Carl Hårleman.
Bruket med kyrka, värdshus och vacker bruksgata med vitputsade låga hus ägdes tyvärr aldrig av min farmorsfarfarsmorfarsmormorsfarfarsfar Louis de Geer, så jag kan ännu mindre göra anspråk på den herrgården än på några av de andra som de Geerarna ägde; annars skulle en liten rokokoherrgård sitta fint.
Söderfors herrgård är numera restaurang och hotell. Här brukar jag ibland inta min lunch mellan lektionerna. Bilden ovan visar vad jag ser när jag lyfter ögat mot himmelen från mitt bord i matsalen; en säkert sextio kvadratmeter stor stilig tromp l'oeil-målning i grått, vitt, duvblått och rostrött.
Igår serverades oxjärpar. Det har jag inte ätit sen jag tvingades i skolbespisningen. Men de här var det lyckligtvis ingen brunsås med skinn på...
På kvällen levererade en trevlig kille från Österby en vacker lösning på mina sopsorteringsproblem. Mer om detta inredningsbekymmer senare. I morse såg jag i tidningen att killen - Olle Löthman - är enduroåkare i världsklass.
Det känns som om jag bor mitt i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar