måndag 25 september 2017

Sökmotoroptimering

Det är verkligen roligt att vara antikhandlare. Få trippa omkring i sin antikvitetshandel, sippa på årgångschampage och njuta av sedelprassel och kassaapparatsrassel. Byta ett eller annat kultiverat ord med charmanta besökare - ja, ni förstår.

Sökmotoroptimering å andra sidan är inte kul. SEO, search engine optimizer, är till för att kunderna ska hitta till butiken, det vill säga den virtuella. Man ska alltså försöka förutse vad människor, charmanta eller ej, skriver in i sin lilla googleruta.

Jag har sökmotoroptimerat större delen av dagen och stängt öronen för de gulröda sirenernas trumpetande från skogen och dragit för gardinerna mot det gyllene glimret från höstlönnarna utanför fönstret. Om man har, säg sextio, artiklar i sin webbutik, ja, då är optimerandet snart gjort och man kan greppa korg och kniv och skutta ut i spenaten. Men när man har tusen...

Min sökmotor fungerar som bäst soliga eftermiddagar om hösten. Sen jag vridit om guldnyckeln i brukskontorsdörren och dragit på de gröna Tretorna, svävar jag ut mellan tallarna med falkblicken påkopplad. Igår var en sån optimal eftermiddag.
Aspsopp, blodriska, champinjon, citrongul slemskivling, kantarell, karljohan och taggsvamp fann vägen till varu-, förlåt, svampkorgen utan prut och sökfraser.

Ingen champagne vankades visserligen, men den flödar inte så friskt i nätbutiken heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar